Jangan Clik

Tuesday, January 18, 2011

Deko rumah - Pasang lampu dan kipas

Baru saja selesai buat pemasangan lampu, kipas dan juga pemasangan beberapa plag baru. Kena test dulu semua berfungsi baru ble buat bayaran, klu tidak jenuh nak panggil wireman plak. Kat ruang tamu ngan dining hall aku boh down light saiz 6 inci, terang sikit. Lampu dinding tu wife aku yg nak bubuh sebab bg nampak tak kosong sangat dinding tu nti. Zaman la ramai yg boh down light ni bukan apa, salah satunya sebab cantik , lg satu dia menjimatkan elektrik berbanding penggunaan lampu kalimantang.
Buat wirering ni aku mintak tulong ofismate aku, kebetulan dia ada sijil pendawaian elektrik dan dia mmg buat part time benda wirering ni ngan abg dia. Yang aku upah dia tu bukan apa sebab aku nak dia tolong pebaik sekali paip ayaq kat bilik master room tu. Ayaq dia tak berapa nak jalan, klu mintak org lain kna bayaq upah asing plak la. Bagi dia buat semua senang sebab bab plumbing pun dia tau serba sikit.
Alang2 dah dia pun dok wat pemasngan lampu dan kipas aku suruh dia pasang sekali penyangkut, tempat letak sabun dan cermin kat dua2 bilik ayaq, tak payah aku nak susah2 drill dah hihihihi...dasar balooqqqq. Dalam bilik ayaq pun aku hantam boh downlight jugak kecuali bahagian luaq, aku boh lampu kalimantang biasa.
Tang dining hall ni ada kesilapan dari pihak aku la, sebab bila dah test bru nampak pencahayaan tak cukup kat ruang makan. Sebab masa buat plan tu aku ingat lampu gantung tu ble bg pencahayaan yg cukup tapi hasilnya kurang sikit, klu untuk romantik2 tu ok la, tapi lama2 nanti nak cedok lauk pun tak berapa nampak.
Ni la lampu gantung tersebut, yg aku ingatkan ble tampung pencahayaan di ruang makan tapi terpaksa aku tambah lagi 2 lampu down light kat ruang tersebut untuk bagi wife aku nampak la sikit diriku dan qazrin bila menikmati makanan bersama, maklumla aku dan anak aku ni tinted sikit hak..hak..
Cermin yg wife aku minat kat kedai tu takdak stok la plak, yg tinggal cuma yg display ja, alih2 aku suruh amik cermin ni la, cermin mana2 pun sama jugak sebab tujuan yg utama nak tgok muka ja. Bukan apa bila tgok cermin keluar gambaq radio buruk maknanya wife aku kna kurangkan tabiat dia yg suka berletiaq tu supaya ayaq lioq dia tak mercik kat aku hahahaha....
Kat bahagian bilik aku boh lampu downlight saiz 4 inci, memandangkan ruang bilik pun tak luas mana jadi penggunaan lampu bersaiz tersebut padan la ngan saiz bilik.
Seeloknya klu kita nak masuk rumah baik kita buat siap2 segala penambahan plag atau wirering lain, sebab bila dah masuk nti leceh sikit klu bru nak tambah maklumla wireman kna tebuk dinding, nanti habih berdebu perabot dalam rumah. Yang aku tambah plag kat dalam rumah cuma di bahagian dapoq sikit ngan di master bedroom aku tambah plaq 3 pin ngan plag untuk bubuh aircond nanti. Kat bahagian belakang rumah aku tambah plag 3 pin untuk kegunaan mesin basuh. Kat bahagian2 lain aku stay dgan yg sedia ada.

18 comments:

  1. asrul beli rumah kat mana? syoknya ada rumah sendiri no..nanti dah duduk jemputlah kakti pi rumah naaa..^_^

    ReplyDelete
  2. saya beli kat kangaq jugak satu taman ngan megat, kakti sebab dok German lama, klu tidak musti la dah beli rumah dah. Awat kakti tak beli umah kat Jerman, kan kat Jerman sewa mahai, musti kaktie untung banyak. Kan kat Guaq pun dah ada perumahan nak naik, bli la kat situ, tapi kna beli rumah besaq la sebab batalion kaktie pun ramai tambahan pula general jat pun bersaiz agak comei wahahahah...mlawak no kaktie, abg jat jgn maraaa aaa

    ReplyDelete
  3. hahaha..tak habih2 dok buat lawak budak ni..memang nak cari rumah tp tatau lagi ni nak dok mana, kalau dpt balik perlis syok jugak... ^_^

    ReplyDelete
  4. nak tanya yang tengah tu bujur tu apa?.. kasi saya tahu boleh.. cantik pc awak... sms saya leh x 0166240182(mas)

    sori kacau..

    ReplyDelete
  5. mas:- yg tgah tu siling plaster

    ReplyDelete
  6. salam...
    sy nk tanya skit...
    Macam mana nk pasang lampu downlight dan kipas kat plaster siling?
    Nk sangkut macam mana?...
    Saya nk cuba buat sendiri ni...tp tak tahu.
    Tq

    ReplyDelete
    Replies
    1. seeloknya upah tukang elektrik, sebab dia melibatkan penyambungan wayar dan kna buat point, depa lebih arif, klu Encik Kmg Danke ada kemahiran ble la praktikkan , macam saya mmg tak berkemahiran , saya upah org ja.

      Delete
  7. Saya beli masa tu harga tempat letak sabun tu dlm Rm 18.00 dan yg tempat sangkut towel tu RM 12.00. Keluasan ruang tamu saya lebih kurang 9 kaki x 6 kaki, saya boh 4 lampu mmg dah cukup terang dah, la ni pun saya selalu bukak 2 lampu saja, saya guna mentol 18 Watt.

    ReplyDelete
  8. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  9. Salam..
    ada tk contact budak wiring tu?
    email ke blossombatik@yahoo.com boleh?
    TQ

    ReplyDelete
  10. boleh sy thu apa brand kipas kak? tahan x?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kak? errr...sya bukan kak hehehe... sya jejaka berkumis, setakat la kipas tu still ok lg, bateri remote pun tak tukar lg,brand kipas klu tak salah jenis Deka.

      Delete
  11. Hallo para pecinta poker online nih aku mau kenalin agen poker online terbaik DNAPOKER
    Hanya Dengan Minimal Deposit Rp 10.000,- kamu Sudah Bisa Menikmati Semua Permainan Dalam 1 user id loh .
    * POKER
    * BANDAR CEME
    * OMAHA
    * SUPER TEN
    * DOMINOQQ
    * CAPSA SUSUN
    * CEME KELILING

    Dapatkan juga bonus-bonus menarik dari kami yaitu :
    - Bonus new member 30%
    - Bonus Deposit Harian 10%
    - Bonus TurnOver mingguan Up To 0.5%
    - Bonus TurnOver Bulanan Up To 0.5%
    - Bonus Refferal Seumur Hidup

    Jadi tunggu apalagi, Ayo bergabung dan Download aplikasinya sekarang juga di hp kamu.

    Link Altenatif kami :
    www.dnapoker.co
    www.dnapkr.net
    www.dnapkr.com

    WA : +85586392773
    Line : dnapoker
    Wechat : dnapoker
    BBM : E33FF559

    ReplyDelete